Thursday, May 12, 2011

Buang tonsil

Selama ni aku asikkk la demam.Demam yang berulang-alik.Kalau pergi klinik mesti dapat mc sehari-2 hari macam tu.Last2 aku pergi hospital then doktor suruh aku rujuk ke pakar.Bila dah rujuk pakar.Dia suruh aku buang tonsil kiri dan kanan sebab dah besar dan dah ada bintik-bintik putih.Kalau tak buang pon boleh tapi nanti ada effect lain dan bila aku demam tu,aku paling susah nak menelan.Dan aku ambil keputusan untuk buang kedua-duanya.

Sehari sebelum hari pembedahan.Aku masuk wad.Bermalam la aku kat hospital dan berpuasa start pukul 12 malam.Pastu esoknya dalam pukul 9 pagi aku dah siap-siap dah.Aku kena sorong atas troli pastu terus masuk ke bilik persediaan bedah.Masa kat tempat tu,nurse nak masukkan air dalam badan.Agak susah la nurse tu nak jumpa urat aku.Mula-mula dia cucuk jarum belah kiri.Tapi air dalam tabung tu tak keluar-keluar.Pastu bukak balik jarum cucuk pulak belah kanan.Nasib baik jumpa.Kalau tak cucuk jela kat hidung saya ni nurse!

Tak lama tu aku masuk dalam bilik bedah.Bedebar ngkooo...Diorg pasang ntah apa-apa wayar kat badan ni sebab aku akan di bius habes.Part ni aku menyampah gila.Menyumpah2 aku dalam hati.Ada sorang nurse pompuan ni.Selak-selak baju aku sebab nak cucuk wayar tu.Tapi bukan selak sikit jek.Selak banyak.hey sengal!!ko tak nampak ke ada nurse laki kat situ?????Kalau korang nak tahu,kalau nak bedah,kita kena pakai baju khas.Spenda pon diorg bagi.Ha pakai tu jek.yang lain-lain tak pakai.Paham kan kenapa aku memaki-maki dalam hati tadi???Nasib baik ada nurse lagi sorang ni,tarik baju aku pastu dia cakap,tutupkan laaa...malu dia.dia bujang lagi niii...Aku memang tak boleh nak tarik baju sendiri sebab tangan kiri dan kanan dah pasang wayar.

Lepas 3jam dari pembedahan.Aku cam sayup2 dengar suara nurse panggil aku.Time ni aku tak rasa sakit lagi.Mungkin sebab ubat bius masih ada.Pastu diorang tolak aku masuk ke wad balik.Beberapa jam lepas tu la aku dah start rasa sakit.Mak ayah aku ada teman aku.Masa bedah tu pon diorang tunggu kat luar.Lama tu tunggu.Terima kasih mak ayah!Masa ni boleh g cakap-cakap dengan mak ayah.Tak lama tu aku dah tak boleh cakap dah.Sakit wehhh...sakitttt.Aku tidur jek.Pastu abang ipar aku datang bawak aiskrim semangkuk.Doktor pon dah pesan lepas operate,makan aiskrim.Aku dok hospital 3 hari.Merasa gak la dok sini.Bedebar jek rasa.Abang aku telefon,dia tanya boleh cakap tak?Kalau tak boleh dia nak 3g.Nak pakai bahasa isyarat.Kurenggg sungguh abgku itu.

Dalam 10hari macam tu sakit tu still ada.Selama ni aku cakap slow jek.Gelak pon sikit jek.Batok ke tersedak ke pon susah.Makan pulak mak aku buatkan bubur.Tu pon dalam 2hari jek makan.Lepas tu mak buatkan nasi lembik.Tapi aku cepat jemu.Makan sikit jek.Sakit pon ye gak.Tu yang malas nak makan.Aku makan aiskrim,minom air.Tu jek.Ada 1 malam tu,aku gelak-gelak dengan member aku.Pastu aku rasa cm ada benda tertarik kat tekak ni.Aku dah rasa semacam dah.Jap g aku pergi tengok cermin.Aku tengok darah dah penoh dah satu mulut.Aku cepat-cepat pergi kumur pastu makan aiskrim.Nasib baik ok.Kalau tak..masak la aku kena masuk hospital balik.Takot!!!

Tapi sekarang ni rasa cam biasa jek kat dalam mulot ni.Takde pon rasa cam ada benda yang dah dibuang.Suara pon sama jek.Aku cuak gak.Takot la tiba-tiba sengauu ke.Cuma aku dah TAK BOLEH makan pedas.Aku dah cuba tapi mesti tekak aku rasa lain macam.Sampai sekarang air panas aku tak pernah sentuh.Makanan panas aku ada try.Tengok cam ok jek.huhu.Nanti lama-lama ok kottt...Jom layan gamba!

aku sorang2 jek kat wad ni...seb bek ada nurse..ngaaa
tonsil yg dah dibuang



dah tuka uniform dah
 ayg suke inteprem         
ceria sebelum operate..hahah                             



17 comments:

  1. Salam,
    nak tanya. Pas operate tu sakit tak. Doktor edvise anak saya utk buang tonsil. Anak saya girl 6 years. Adik buat kat hospital mana ya. Kos dalm brape ribu ya. Kak tgh cri info pasal buang tonsil ni. Terima kasih ya.

    ReplyDelete
  2. Ceh.. pompuan rupanya. Igt laki td.. huhu.. den pun lusa ni baru nak bedah tonsil..

    ReplyDelete
  3. Bro sang kambing..ape cite operate?

    ReplyDelete
  4. Bro sang kambing..ape cite operate?

    ReplyDelete
  5. baru pas operate tonsil 14/9/2017..dekat hospital sg buluh.. sofa so good tp lepas je oprit sakitnye tuhan je yg taw... macam kekak disiat2. bertabah la duhai hati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isya cute...brapa kos awk buang tonsil tu?

      Delete
    2. Isya cute
      Alahai seram plak dgr. Ank2 akk nk operate tonsil 29 nov ni. Empat2 sekaligus. Huhu.

      Delete
    3. kat mane operate kak?..goverment atau swasta??

      Delete
    4. Berapa ya kos awak operate?

      Delete
    5. Kannn...sedang menahan derita tu ....😭😭😭

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. Hai.. kalau dah buang tonsil. .seumur hidup tak boleh makan makanan pedas ke?? To long share

      Delete
    2. Kak.. ada parut x lpas operted tonsil tu.. dlm mulut guna kaedh laser... Tq

      Delete
  8. Uii tak dapat bayang sakitnya tu..dengan darah penuh mulut bila tempat operatu tu terluka balik..ngeri tu huhu. Sebab tulah ada orang ikhtiar untuk kecutkan tonsil kan, so kurang kemungkinan nak kena bedah :)

    ReplyDelete
  9. skang nie camana rase...masih tak bole makan minum yg panas ker...

    ReplyDelete
  10. Alhamdulilah baru selesai 4hri lepas...masyallah...sampai hari ni rase sakit tu ade,lidah pulak kena ulser,bibir n gusi bnyak pecah2...tuhan je tau perit yg di tanggung....tapi xpela,sakit sekarang...dari nak menggung selamanya...harap dalam 10hr ni ok la kot...

    ReplyDelete