Tuesday, March 8, 2011

Mari menderma

Minggu lepas aku balik kampung
Masa kat kampung tu jiran aku datang rumah nak kutip derma
Ni sempena hari apa ntah kat sekolah anak dia
Anak yang patut pergi minta derma tu
Ni tak,mak nya pulak yang kena

Aku teringat masa zaman sekolah dulu
Kena kutip derma sempena hari pahlawan la hari bacaan buku laa
Macam-macam lagi la
Besusah payah ni aku pergi kutip derma dengan kawan-kawan aku
Pergi naik basikal sampai ke kampung sebelah
Pastu bila mintak derma kat orang-orang kampung tu
Diorang bising-bising
Sian kat kitorang kan kan

Pastu bila diorang dah bagi duit derma tu
Diorang kena tulis nama dan jumlah duit yang di dermakan tu
Selalunya mesti diorang tulis 'hamba Allah' jumlah RM 0.50
Betul tak??Agak-agak bagi banyak baru la tulis nama

Pastu time jalan-jalan nak kutip derma tu
Nanti terserempak dengan member kelas yang lain
Mesti aku dengan kawan-kawan aku kayuh basikal laju-laju
Sebab tak nak diorang ikot kitorang
Bila dah ikot,nanti ramai-ramai pergi mintak kat rumah yang sama
Jadi tak best sebab tuan rumah tu mesti bagi sket jek...kikiki
Yela,ko giler ker nak pergi ramai-ramai
Kalau sorang dia bagi RM1.OO
10 orang dah berapa pulak kann

Aku dulu selalu menipu
Alaaa tipu sunat jek
Aku salu menipu kat list nama yang cikgu bagi tu
Contohnya kalau mak aku bagi aku RM2.00 untuk derma
Jap g aku tulis nama mak aku jumlah RM1.00
Pastu hamba Allah RM0.50 dan
Hamba Allah lagi RM0.50
Tapi jumlah nya sama jek RM2.00 kan?
Konon-konon bila aku wat macam tu
Cikgu tahu la aku rajin pergi kutip derma
Konon-konon aku dah kutip kat ramai orang laa
Korang diam-diam tau!
Jangan bagitau cikgu aku

4 comments:

  1. hahah. tipu sunat ek? aku lagi best. renyuk je surat derma tu dalam beg. wat macam tade ape2 berlaku.

    ReplyDelete
  2. wahahahahah.....ko lg jahat...ak kre baik sket la...wahahaha

    ReplyDelete
  3. sonok upenye ko kutip derma ek?msti nak dpt hadiah tok sape yg kutip plg byk kn?x kuasa!

    sekolah tu madang la kutip derma sesaje. jogaton, maraton, cieton. bosan!

    ReplyDelete
  4. ooo..aku bagitau cekgu kau!
    bak fb cekgu kau aku nak write kat wall die!

    ReplyDelete